Venku se otepluje a pořadatelům prodejních akcí začínají žně. Do schránek budou opět rozesílat pozvánky lákající na pěkný výlet, vydatný oběd, spoustu dárků a prezentaci zajímavého zboží. Ve skutečnosti se za tím ale skrývá nátlak, výhrůžky, přesvědčování, někdy dokonce násilí.Prodejcům jde totiž o jediné – přimět většinou důvěřivé seniory, aby koupili předražené zboží, a oni sami si tak namastili kapsy.

 

Přestože redakční pošta deníku Blesk i internetové diskuze jsou plné varování od podvedených lidí a jejich příbuzných, s prodejci to ani nehne. V honbě za vlastním výdělkem neznají hranice. Scénář je většinou stejný: účastníky akcí řidič autobusu vysadí v kulturním domě nebo hostinci, kde je prodejci několik hodin drží v jedné místnosti, klidně i bez pití a slibovaného obědu. Tam jim agresivním způsobem vnucují, aby si koupili hrnec, masážní polštář, parní čistič, zdravotní matraci. Na avizovaný výlet a dárky často vůbec nedojde.

Letáky lžou
Jak podvodné akce poznáte? Nejčastěji se tváří jako »přátelské posezení«, »odpoledne plné zábavy« nebo »labužnické hody«. Ve skutečnosti jde o agresivní propagaci předraženého zboží, které nikdo nepotřebuje a jehož skutečná cena je i desetkrát nižší.

Když se z výletu stane peklo
A právě senioři jsou terčem obchodníků nejčastěji, doma jim je dlouhá chvíle, cítí se osamocení, a tak se často nechají zlákat a na předváděcí akci vyrazí. Kvůli jednomu výletu se ale můžou zadlužit do konce života. Prodejci umí používat brutální nátlak a fígle, které jde jen těžko rozpoznat. A tak spousta seniorů odjíždí z akce domů chudší o desítky tisíc korun a se zbožím, které možná nikdy nerozbalí. Z důchodu si pak každý měsíc po dobu několika let ukrajují, aby měli na zaplacení domluvených splátek. Vrátit zboží a odstoupit od smlouvy je totiž skoro nereálné…

Tyhle odporné praktiky prodejci předvádějí:
* Udělají falešné slosování, v němž většina účastníků akce získá výhru ve výši několika desítek tisíc. Peníze ale nikdo z výherců neuvidí, slouží totiž jenom jako sleva na zaplacení zboží, které vám prodejci vnutí.

* Přesvědčují o tom, že nabízené zboží má léčivé, skoro zázračné účinky, tajné složky apod. Nebojí se jít za hranici morálky, například tvrzením: „Kdo nebude vařit na téhle pánvi, je debil a dostane rakovinu.“

* Neobvyklý není ani psychický nátlak. „Nepřemýšlejte, jak se vymluvit, abyste nic nemuseli kupovat, ale jak to zařídit, abyste si to mohli koupit.“

* Prodejcům se nepříčí používat ani vydírání. Nutí lidi ke koupi zboží pod výhrůžkou, že jinak nedostanou napít, najíst a nepustí je na WC.

* Znemožňují lidem odstoupit od uzavřené kupní smlouvy, i když na to mají ze zákona nárok a smlouvu podepsali pod nátlakem.

* Výjimkou není ani zastrašování seniorů. Prodejci například po zákaznících požadují pokutu ve výši dvaceti procent kupní ceny, pokud by chtěli od smlouvy odstoupit. Když zákazník odmítá, prodejce je straší dalšími úroky a předáním případu exekuci. Spotřebitel má přitom právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů.

Zkušenost 1
„Babičku donutili koupit tlakový hrnec za 20 tisíc korun, na podpis smlouvy si ani nepamatuje, odvezli jsme ji do nemocnice s podezřením mozkovou příhodu.“ Pavla

Zkušenost 2
„Rodiče podlehli psychologickéku tlaku a podepsali na předváděcí akci smlouvu na zboží - infralampu, parní čistič a troubu. Zaplatili zákohu, a když na místě chtěli smlouvu zrušit, nechali se uchlácholit nějakou kartou, prý jim vrátí 10 tisíc korun. Druhý den přijel zástupce firmy a vyinkasoval doplatek 14 tisíc. Řekl, že žádné peníze na kartu nedávají. Vše jsem se dozvěděl pozdě, bydlíme od sebe daleko.“ Jiří

Zkušenost 3
„Pozor, zboží, které koupíte na předvádecí akci, už nikdy nevrátíte. Firma zmizí a vy jste přišli o všechno. Moje maminka přišla o 39 000 za zboží, které fungovalo měsíc.“ Karolína

 


Autor: Eva Fraňková,mokk